Sunday 5 June 2016

Dunia Photografi..Fahami Camera DLSR Yg DiGunakan Sepenuhnya...Barulah Gambar Nampak Menarik...

1) Apakah yang dimaksudkan dengan kamera Shutter?

Sebelum membaca artikel ini, saya sangat mengesyorkan membaca tentang apa DSLR dan apa yang ia terdiri daripada. Ringkasnya, shutter kamera tirai di hadapan sensor kamera yang kekal ditutup sehingga api kamera. Apabila api kamera, shutter terbuka dan mendedahkan sepenuhnya sensor kamera kepada cahaya yang melalui bukaan lensa. Selepas sensor itu dilakukan mengumpul cahaya, pengatup tertutup dengan segera, berhenti cahaya dari memukul sensor. Butang yang kebakaran kamera juga dikenali sebagai "shutter" atau "butang pengatup", kerana ia mencetuskan pengatup untuk membuka dan menutup.

2) Apakah Shutter Speed?

Kelajuan pengatup, juga dikenali sebagai "masa pendedahan", bermaksud tempoh masa pengatup kamera dibuka untuk mendedahkan cahaya ke sensor kamera. Jika kelajuan shutter yang cepat, ia boleh membantu untuk membekukan tindakan sepenuhnya, seperti yang dilihat dalam gambar di atas ikan lumba-lumba. Jika kelajuan pengatup perlahan, ia boleh mewujudkan kesan yang dikenali sebagai "gerakan kabur", di mana objek yang bergerak kelihatan kabur sepanjang arah usul itu. Kesan ini digunakan agak sedikit dalam iklan kereta dan motosikal, di mana rasa kelajuan dan gerakan disampaikan kepada penonton dengan sengaja mengaburkan roda bergerak.
kelajuan pengatup perlahan juga digunakan untuk mengambil gambar kilat atau objek lain pada waktu malam atau dalam persekitaran yang malap dengan tripod. jurugambar landskap sengaja menggunakan kelajuan pengatup perlahan untuk mewujudkan rasa gerakan di sungai-sungai dan air terjun, sambil menjaga segala-galanya dalam fokus.
Ia semakin gelap dan walaupun selepas meningkatkan kepekaan sensor untuk ISO 800, kamera masih diperlukan sekurang-kurangnya 1 / 250th daripada kedua untuk betul mendedahkan burung ini. Jika saya telah menembak burung pada kelajuan itu, burung itu akan bertukar menjadi kabur, kerana ia bergerak lebih cepat daripada 1 / 250th saat. Saya menggunakan denyar luaran dan menembak kamera pada 1 / 250th daripada kedua dan seperti yang anda lihat, ia membantu saya untuk membekukan gerakan, walaupun mempunyai kelajuan shutter yang rendah untuk burung dalam penerbangan.

Semua di atas dapat dicapai dengan hanya mengawal kelajuan pengatup. Ringkasnya, shutter tinggi mempercepatkan tindakan pembekuan, manakala kelajuan pengatup perlahan mewujudkan kesan gerakan.

3) Berapa kelajuan pengatup diukur

kelajuan pengatup biasanya diukur dalam pecahan kedua, apabila mereka berada di bawah kedua. Sebagai contoh 1/4 bermakna satu perempat daripada kedua, manakala 1/250 bermakna satu dua ratus-dan-kelima puluh yang kedua atau empat milisaat. Kebanyakan DSLRs moden boleh mengendalikan kelajuan shutter sehingga 1/4000 daripada kedua, manakala sesetengah boleh mengendalikan kelajuan lebih tinggi 1/8000 daripada kedua dan lebih cepat. Kelajuan shutter paling lama kebanyakan DSLRs biasanya 30 saat (tanpa menggunakan pencetus jauh luaran).

OK..Lain Hari Kita Sambung Lagi Ya..

No comments:

Kalmar Reach Stacker Model DRT450 Accident

KG Batu Malim, #raub #pahang #malaysia